Laktoosivabad piimatooted vallutavad poeriiuleid

Hanneli Rudi
, Tarbija24 juhataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Paljud, kes on seni pidanud laktoositalumatuse tõttu piimatooteid vältima, leiavad poodidest üha enam neile sobivaid tooteid.
Paljud, kes on seni pidanud laktoositalumatuse tõttu piimatooteid vältima, leiavad poodidest üha enam neile sobivaid tooteid. Foto: Peeter Langovits

Kaks Eesti suurt piimatööstust on hakanud usinalt tootma piimasuhkru- ehk laktoosivabu tooteid, sest nõudlus nende järele kasvab iga aastaga ka Eestis.

«Esimene toode laktoositundlikele tarbijatele oli meil Tere Naturali 2,5-protsendiline vähendatud laktoosisisaldusega maitsestamata jogurt, mis tuli turule 2011. aasta septembris,» rääkis Tere turundusdirektor Alar Pink.

Kaks aasta hiljem valmib Tere tehases juba 15 laktoositalumatuse all kannatajatele sobivat toodet. Nende seas on nii vähendatud laktoosisisaldusega kui ka laktoosivaba kaupa.

Pingi sõnul on ettevõttel kavas selliste toodete arvu veelgi suurendada, mõnd neist juba arendataksegi.

Valio esimene laktoosivaba piimatoode – toona nime Zero Lactose kandnud piimajook – tuli müügile 2007. aasta oktoobris. «Laktoosivabade toodete valik meie tooteportfellis on kasvanud,» kinnitas ettevõtte turundus- ja tootearendusdirektor Krista Kalbin.

Eelmise aasta alguses tõi Valio müügile laktoosivaba Eila või ja möödunud aasta lõpus ilmusid lettidele ka Gefiluse marjajogurtid.

Kalbini sõnul on laktoosivabad ka kõik Valio juustud, välja arvatud toor-, sulatatud ja suitsujuustud. Nii ongi nüüdseks iga kolmas Valio toode juba laktoosivaba.

«Laktoosivabade toodete müügis on näha kasvu, kuigi võib öelda, et teadlikkus laktoositalumatusest on siiski veel madal,» tõdes Kalbin.

Valio esindaja sõnul on laktoosivaba piima ja või läbimüük kasvanud 30–40 protsenti. Kuna Gefiluse jogurtid muutusid laktoosivabaks eelmise aasta lõpus, siis nende kohta pole veel võimalik võrdlusi teha.

«Müüginäitajaid me ei avalda. Võin öelda seda, et uued laktoosivabad LaCrema koorejogurtid tegid meil turule tulnuna müügirekordeid. Selle toote puhul pole muidugi laktoosivaba ainuke tooteostu argument, aga fakt on kõnekas sellegipoolest,» sõnas Pink.

Tema sõnul selgus nende ettevõtte tellimusel tunamullu septembris korraldatud üleriigilisest küsitlusest, et laktoositalumatusest on Eestis saanud üha aktuaalsem tervisehäire. Selle küsitluse andmetel kannatab meil iga 13. elanik laktoositalumatuse all.

«Igas kaheksandas leibkonnas, kus on alla 15-aastaseid lapsi, puututakse kokku sellega, et laps ei talu piimatooteid,» rääkis Pink.

Samas tunnistas ta, et nõudlus laktoosivaba toidu järele on suurem Skandinaavia maades, eriti Soomes, kus laktoositalumatus on rohkem levinud.

Kuigi vähendatud laktoosisisaldusega toitu tehakse teise tehnoloogia järgi, kinnitavad nii Tere kui ka Valio esindajad, et selle maitse peaks olema üldjuhul sama mis tavatootel. Kuna tehnoloogilise eripära tõttu võivad laktoosivabad tooted olla pisut magusamad, siis pole neisse vaja lisada nii palju suhkrut.

Kalbini sõnul on vähendatud laktoosisisaldusega  toode vaid veidi magusam ning see on tajutav ehk vaid piima ja maitsestamata toodete puhul. «Näiteks laktoosivabade Gefiluse marjajogurtite puhul pole selline väike muudatus maitses tuntav, sest seal domineerib ikka marjamaitse,» oli ta veendunud.

Küll aga on laktoosivaba toote omahind tavalisest pisut kõrgem.

Maag Piimatööstuse turundusjuhi Ruta Kallaspooliku sõnul nemad laktoosivaba toitu ei tooda ning on otsustanud esialgu müüa naturaalseid piimatooteid.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles