Eesti rikkad jätkavad luksusele kulutamist

Risto Berendson
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Peeter Langovits

Kui aasta algusest alates on Eesti autokaupmehed müünud kaks Lamborghinit ja neli Bentleyt, jätab see mulje, nagu läheks luksuskaupade pakkujail endiselt hästi. Postimees uuris seisu lähemalt.

Arvatavasti olen üsna täpne, kui väidan, et Eestis on oluliselt kukkunud luksuskaupade turg, kuid kõrgluksusturgu pole majanduskriis veel puutunud,» ütleb Lätis ja Eestis Lamborghini ja Bentley luksusautosid müüva Eesti Talleksi autodivisjoni juht Jussi Pärnpuu.

«Ega siis väga rikastel inimestel pole raha otsa saanud, seevastu lihtsalt jõukatega on lood teised.»

Kuigi esimene 1,8 miljonit krooni maksev Bentley on  finantsraskuste tõttu järelmüüki toodud, pole see 40 Eestis arvele võetud sama marki auto kohta märkimisväärne kahju. «Ütleme nii, et see on meile üks tore väike äri,» mainib Pärnpuu.

Tema sõnul müüdi nende kaudu mullu 12 Lamborghinit, millest enamik läks välismaale, aga mõned jäid ka Eestisse. Selle aasta algusest müüdud neli Bentleyt läksid kaubaks Riias ehk siis seal, kus majanduskriis Eestist mitu korda tõsisemalt sissetulekuid sööb.

Ka Eestis eksklusiivseid juveelitooteid müüva Aurumi omaniku ja tegevjuhi Heli Kuulmani meelest pole Eesti jõukate puhul küsimus rahapuuduses. «Pigem on üldine toon selline, et väga ülevoolavaid kingitusi ei kiputa enam tegema,» tõdeb Kuulman. «Inimesed on lihtsalt mõistusele tulnud ja korrektsioon on viinud meid normaalsele, 2006. aasta tasemele.»

Kuulmani sõnul valitses veel aasta tagasi olukord, kus kõike oli justkui liiga palju. Siis osteti neilt väga palju väga kalleid ehteid, aga praegu olevat inimesed märksa realistlikumad.

Tallinna eksklusiivseimaks peetav, kesklinnas asuv CitySpa pakub veebruari algusest tavakülastajale n-ö viimase hetke teenust tavahinnast kolmandiku võrra odavamalt. «See ei tähenda üldist hinnalangust, üritame niiviisi lihtsalt täita muidu tühjaks jäävaid auke,» kinnitab CitySpa tegevjuht Eneken Lubi.

«Oleme inimeste üldist meeleolu arvestades muutunud klientide suhtes paindlikumaks, seda just spordiklubi poolelt. Võib tunduda uskumatu, kuid meil on sinna lisandunud uus kliente. Pidev ja vaikne kasv on ilmselt tingitud sellest, et oleme suhteliselt uus klubi.»

Kindlasti annab majandussurutis end aga tunda luksusliku elu sünonüümiks saanud limusiiniäris. Põhjuseks ilmselt asjaolu, et limusiine rentisid varem palju tavalised noored, kes kamba peale raha kokku panid ja linna peal mõne tiiru teha soovisid.

«Ütlen ausalt, et limusiinirent on tõesti tunduvalt kukkunud, isegi kuni poole võrra,» tunnistab mitmes Eesti linnas limusiinide rentimisega tegelev Sven Zeider. «Praegu läheb limusiini rendiäri paremini vist väikestes maakohtades, kus see teenus on uus ja huvitav, ent ühegi kliendi puhul ei pääse hinnaalandusest. Aga mis teha, kui isegi pulmaautoks valitakse nüüd tavaliselt isiklik auto.»

Üks väheseid luksusteenuseid, mis majandussurutisest ilmselt puutumata jääb, on eksklusiivne personaalne turvamine. Sest Eesti ärimehed pole seda teenust, mille tunnihind algab minimaalselt 600 kroonist ja võib kerkida mitme tuhandeni, juba aastaid regulaarselt kasutanud.

Peamiselt soovivad seda turvafirmast G4S hoopis Eestit külastavad välismaa ärimehed ja poptähed. «Ses mõttes on see äri jah stabiilne, samas aga kaunis marginaalne,» ütleb firma avalike suhete juht Andres Lember. Viimane, kellele ettevõte müüs teenuse täispaketi – isiklikud turvajad pluss soomustatud auto –, oli Tallinna külastanud räpitäht 50 Cent.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles