Õ-täht läks nutitelefoni omanikule kalliks maksma

Hanneli Rudi
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
SMSi saatmine.
SMSi saatmine. Foto: SCANPIX

Jalgpalli EM Ukrainas vaatamas käinud vutisõpra tabas jahmatus, kui ta tavapärasest poole suuremat mobiiliarvet nägi. EMT kinnitusel paisutas arvet täpitähtede kasutamine SMSides.

«Lugesin kokku, et saatsin 31 SMS, kuid EMT väidab, et neid oli 119,» rääkis vutihuviline, kes käis jalgpalli EMi vaatamas nii Ukrainas kui ka Poolas. Kui ta suurt arvet nähes asja uurima hakkas, siis öeldi talle EMT klienditeenindusest, et selle põhjuseks on täpitähtede kasutamine, kuna need võtavad rohkem ruumi.

«Vanasti oli mul Nokia, siis oli sõnumit saates näha, kuidas alles jäänud tähemärkide arv kahaneb ja siis said aru, et läks teiseks sõnumiks,» rääkis mees. Praegune on tal iPhone 4 ja nutitelefonidel see võimalus puudub.

Probleemne Õ

«Eesti tähestiku puhul on täpitähtedest SMSi saatmisel problemaatiline ainult õ-täht , ülejäänud täpitähed ä, ö, ü SMSi saatmisel probleeme ei tekita,» rääkis EMT andmeside sisuteenuste ja ärilahenduste osakonna teenuste juht Urmo Parm.

GSM standardi järgi on vaikimisi kasutusel 7-bitine tähestik, kus ühe tähe edastamiseks kasutatakse 7 bitti. Ühe SMSi maht on GSM-standardi järgi 1120 bitti. «Seega tähemärkidele taandatult on ühe SMSi pikkus 1120/7=160 tähemärki,» selgitas ta.

Eesti õ-tähe, aga GSM-standardi väliste, nn Unicode tähestike (näiteks vene) puhul on vaja ühe tähe edastamiseks 16 bitti. Sel juhul ongi ühe SMSi pikkus 70 tähemärki.

«Nii võibki juhtuda, et klient loeb tähemärgid kokku, näiteks on neid 130, ja arvab, et sõnum mahub ühte SMSi. Kui aga kas või üks täht tekstis on nn laiendatud tähestikust, muutub SMSi formaat kohe Unicodeiks ning 130 tähemärgine SMS saadetakse kahe sõnumina,» rääkis Parm. SMSi tükeldamine toimub juba telefonis, mitte mobiilioperaatori juures.

Parmi väitel on üldjuhul tarbijad teadlikud nn probleemsetest tähtedest ja keeltest. On olnud üksikuid pöördumisi EMT teenindajate näiteks topeltkoguse SMSide puhul, mida tarbija arvab, et ta ei ole saatnud. «Juhtides kliendi tähelepanu õ-tähe asendamiseks näiteks o-tähega on probleem sellega üldjuhul lahenenud,» sõnas ta.

Parmi sõnul ei ole SMS-i pikkuse probleem vaid nutitelefonidega kaasnev. Ta kinnitas, et ka nn eelmise põlvkonna telefonide kasutamisel on sama olukord. «Selle vältimiseks saab teatud vanemate nn mittenutikate telefonide puhul menüüst kontrollida, et ei oleks valitud täieliku sõnumitoe funktsioon,» jagas ta soovitusi. Samuti tasub jälgida sõnumi kirjutamisel ka telefoni counter'it – teatud telefonidel annab ka see aimu kirjutatava SMSi pikkusest.
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles