Proovisõit: Saab 9-3X

Marina Lohk
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Saab

Autotootjate üks lihtsamaid mooduseid oma mudelivaliku täiendamiseks on suurendada mõne müügil oleva universaalkerega sõiduki kliirensit, muuta paar detaili välisilmes, lisada nelirattavedu ja paisata seejärel valmisprodukt uue mudelina müüki. Nüüd on jõudnud järjekord Saabini ning 9-3 Sport Combi põhjal on rootslased välja tulnud 9-3X-ga, kirjutab

Carcomparing.eu

.



9-3X suurimad erinevused baasmudelist on külje- ja põhjakaitsmed ning 35 mm jagu kõrgemale tõstetud kere. Mõlemad muudatused annavad vaatajale hetkega teada, et see sõiduk on mõeldud liiklemiseks rasketes tingimustes.

Olulisematest välisilmet mõjutavatest teguritest võiks veel mainida standardvarustusse kuuluvaid 17-tolliseid valuvelgi, udutulesid, kahte kroomitud summutiotsa ning katuseraame.

Viimased on eriti olulised aktiivse eluviisiga inimestele ja kuna 9-3X on linnamaasturitest tunduvalt madalam, saab jalgrattad või suusaboksi tõsta katusele ilma suurema vaevata. 9-3 universaalkerega mudelilt on 9-3X pärinud vertikaalsuunalised valged tagatuled, sujuvalt langeva esiosa, külmades toonides esilaternad ja maitsekalt kroomitud ning elegantsete joontega iluvõre.

Interjöör

Need, kellel auto välimus ootused interjööri suhtes kõrgele tõstis, peavad kahjuks pettuma, sest mingeid uusi disainilahendusi sealt ei leia. Traditsiooniliselt juhi poole pööratud keskkonsool ja kõik lülitid on tuttavad mudelilt, millel 9-3X baseerub ja seda ei saaks pidada probleemiks, kui 9-3 Sport Combi oleks äsja müügile tulnud, aga kurb reaalsus on see, et 9-3X salongis viibides jääb kujunduse poolest mulje, nagu istuks mõne aasta vanuses autos.

Süsinikkiust iluliistud ja nahkistmed suudavad küll interjööri väljanägemist parandada, kuid nende soetamiseks tuleb uurida lisavarustuse nimekirja. Salongi suurim miinus on aga ruumipuudus tagumises istmereas, sest täiskasvanutel on end seal väga raske mugavalt tunda.

Pagasiruumi mahutavus langetatud tagaistmetega küündib 1331 liitrini, mida pole just palju, kuid see ei tähenda, et 9-3X jääks jänni spordivarustuse või muude kaupade vedamisel, kuna tagaistmes olev spetsiaalne luuk hõlbustab oluliselt pikkade esemete nagu suuskade transportimist.

Positiivset leidub interjööris veel. Näiteks pole kuhugi kadunud nupp, millele vajutades kogu salongivalgustus välja lülitub, erandiks on spidomeeter, mis jääb loetavaks. Tänu sellele funktsioonile on täielikus pimeduses sõitmine mugav, kuna häirivaid valgusallikaid on juhi vaateväljas vähem.

Istmed on 9-3X-l pehmed ja pakuvad piisavat külgtuge ning eesistujate jaoks kasutusel olevad aktiivpeatoed vähendavad tagant otsasõidu korral tõsiste kaelavigastuste saamise ohtu tervelt 75 protsenti. Pagasiluuk käib kergelt, mistõttu saavad seda sulgeda ka lapsed, iseasi kas nad avatud luugini ulatuvad, sest see tõuseb üsna kõrgele ja nii ei pea ka pikemad inimesed kummarduma, et pakkide sisselaadimisel pea ära löömist vältida.

Sõit ja mootor

9-3X-ga sõit pakub meeldivaid üllatusi. Näiteks võiks arvata, et auto vedrustus on tehtud sihilikult pehme, kuid ilmneb, et sellised kartused on põhjendamatud, kuna kurvide läbimine toimub kere kaldumiseta ja samas ei saa ka kurta, et auklikematel tänavatel sõidumugavus oluliselt väheneks. Käänulised teed pole probleemiks, sest tänu heale roolisüsteemile võib juht suunata auto nina täpselt sinna, kuhu ta soovib, ja olla kindel, et valitud trajektoorilt sõiduk kõrvale ei kaldu.

Maanteedel kulgemise muudab 9-3X lõõgastavaks, osaliselt tänu heliisolatsioonile, aga rohkem seepärast, et auto suudab kiirusetunnetust ohtralt moonutada ja kuna juhiistmelt jääb mulje, et kiirusel 90 km/h auto vaevu liigub, tuleb igaks juhuks heita sagedasti pilk spidomeetrile ning seejärel jalga gaasipedaalilt tõenäoliselt veidi kergitada.

Kritiseerida võiks vaid pidureid, sest kuigi nad peatavad masina korralikult, ei teki aimdust, kui tugevalt peaks erinevates olukordades pedaalile vajutama, aga samas võib see olla ka lihtsalt harjumise asi. 9-3X-le on saadaval kaks erinevat turbomootorit - üks neist kasutab kütusena diislit, teine bensiini.

Prooviauto kapoti all oli 154 kW bensiinimootor, mille tugevaimaks küljeks saab lugeda kiirete möödasõitude võimaldamist. Tuleb vaid oodata sobivat hetke, automaatkäigukastist tekkiva viivituse tõttu pisut enne manöövri alustamist gaasipedaalile vajutada ja seejärel imestada, kui vähe aega on vaja veeta vastassuunavööndis.

Miinuseks on selle jõuallika puhul suur kütusekulu, linnas koguni 15.1 l/100 km, pealegi pole ummikutes seistes neist 154 kW-st mingit kasu. Maastikuvõimekusega universaalide üks põhiargument on nelikvedu ja 9-3X bensiinimootoriga mudel pole mingiks erandiks, kuid diislit eelistades tuleb leppida vaid esiveolise autoga.

Nelikveo väljatöötamisel on Saab teinud koostööd Rootsi selle ala eksperdi Haldexiga ja tulemuseks on üks nutikamaid neliveosüsteeme, mis hetkel saadaval. Kasutusel on ka tagumine piiratud libisemisega diferentsiaal, mis jagab pöördemomenti tagarataste vahel. Lõppresultaat on hea juhitavus ja kindel teelpüsivus igasugustes ilmastikuoludes.

Kokkuvõte

Saab 9-3X on oma hea välimuse, korralike juhtimisomaduste, aruka neliveolahenduse ja võimsate turbomootoritega mõtlemapanev alernatiiv väiksematele linnamaasturitele, kuid see, mis veab seda autot alt, on pisut vanamoodsena tunduv interjöör, vähene põlveruum tagaistmel ja vaid kaks erinevat jõuallikat. 9-3X ostjal tuleks bensiinimootoriga mudeli eest tasuda 553 100 krooni, kes aga eelistab esirattaveolist diislit, peab arvestama 515 900-kroonise väljaminekuga.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles