Risti mehe vanast mossest sai teletäht

Risto Berendson
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Eilseks oli Valdek Villenthalile Moskvitšist alles jäänud vaid tagavararatas. Kuulsasse telesaatesse sattunud mosse kohal troonib nüüd hoopis Ford Sierra.
Eilseks oli Valdek Villenthalile Moskvitšist alles jäänud vaid tagavararatas. Kuulsasse telesaatesse sattunud mosse kohal troonib nüüd hoopis Ford Sierra. Foto: Mihkel Maripuu

Läänemaa mehe Valdek Villenthali veerandsada aastat Eestimaa teid mõõta jõudnud Moskvitši testiti hiljuti maailmakuulsas autosaates «Top Gear».


Detsembris BBC eetris olnud «Top Gearis» võrreldi Nõukogude ajal kommunistlikes riikides toodetud autosid, kus kahe saatejuhi käes olid siiani Egiptuses toodetav Žiguli 05 ja Eesti registreerimisnumbreid kandev oranži värvi IŽ-412.



«Selliseid autosid toodeti samas tehases, kus Kalašnikovi automaategi,» iseloomustas saatejuht istumise all olevat sõidukit. «Nende ainus vahe on selles, et see siin on surmavam.»



Maksis 5000 rubla


Et saatejuhid ei jõudnud üksmeelele, kumma auto on halvem, korraldati veerand miili pikkune kiirendusvõistlus. Konkurentsi tihendasid sama ajajärgu Ford Cortina ja tavaline karjakoer. Nõukogude autotööstuse uhkused jäid selles võistluses pikalt kaotajaks.



«Top Gearis» kuulsaks saanud Moskvitši eelmine omanik oli Ristil pensionipõlve pidav Valdek Villenthal. Mehe väitel ostis ta selle auto 1982. aastal autoostuloaga veidi rohkem kui 5000 rubla eest kindla sooviga sõita just sellise autoga. «Ma olen eluaegne Moskvitši-mees, enne seda autot sõitsin teise, 1966. aastal ostetud mosse täiesti läbi,» rääkis Villenthal.



Veerandsaja aastaga Eestimaa teedel ühtegi avariisse sattumata 133 000 kilomeetrit sõitnud Moskvitši kasutas Villenthal viimasel ajal vaid jahil käimiseks. Seetõttu otsustaski ta sel suvel masina maha müüa.



«See oli mul siin garaažis ees ja tütrepoeg pani auto müügikuulutuse internetti üles,» rääkis Villenthal. Kuulutus jõudis üleval olla vaid paar nädalat, kui ühel päeval seisid mehe koduõuel Ristil kolm ostuhuvilist inglast.



«Eks mõni oli ka varem helistanud ja huvi tundnud, kuid nii kui need inglased minu Moskvitši nägid, läksid nad kohe ja tõid raha,» meenutas mees. Tema sõnul oli müüdud Moskvitš väga heas tehnilises korras. «Ma olen ju hariduselt automehaanik ja selle auto kohta polnud ülevaatustel kunagi ühtegi kriipsu tehtud.»



Villenthali sõnul väitsid auto eest veidi alla 10 000 krooni maksnud inglased, et sellise auto tellis neilt üks uunikumide koguja. «Nad küsisid vaid, et kas selle autoga 8000 kilomeetrit kannatab ära sõita.»



Praegu on sama auto 800 naelaga (ligi 14 000 krooni – toim) Inglismaal müügis kui klassikaks saanud uunikum. Kokku on Moskvitše kogu Suur­britannias vaid kaheksa.



Inglastest omanike väitel tekkis neil väike probleem masina tehnilise seisu tõttu Inglismaa autoregistrisse võtmisel, kuid see olevat kergelt lahendatav – tuleb vaid teha 350-naelane (umbes 6000 krooni) remont.



Kiidavad autot


Muus osas jagub auto praegustel omanikel oranži Moskvitši tarbeks vaid kiidusõnu. Nende väitel tegid nad sellega pärast Eestist ostmist probleemideta läbi kaks kuud kestnud Euroopa ringreisi. Reisi lõpposas Prantsusmaal kohendati vaid esipidureid ja rehve.



Asjatundjate väitel olevat sellise uunikumi tegelik väärtus Inglismaal umbes 2000 naela ehk ligi 35 000 krooni. Arvestades, et see Moskvitš pärast menusaates «Top Gear» ülesastumist kogu maailmas kuulsaks sai, ei tohiks autole ostjate leidmine keeruline olla.



Auto esimene omanik Valdek Villenthal pole aga veel tema kunagise «maanteerõõmu» kuulsaks teinud telesaadet näinud. «Lähen jõuludeks tütrele Saaremaale külla, siis näen,» ütles igapäevaelus liikumiseks Ford Sierrat kasutav mees.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles